Overslaan en naar de inhoud gaan

Ontgroei behouden of opnieuw geboren worden? Focus op regelgevingstheorie en de steun voor een duurzaam afschalen van productie en consumptie

Afbeelding
Journal of Environmental Psychology

Aangezien het groeimodel dat over de hele wereld domineert niet duurzaam is, wijst een toenemende trend van publicaties erop dat transformatieve sociale verandering in de richting van een "ontgroei"-economie noodzakelijk is om de klimaatverandering aan te pakken. Ontgroei, gedefinieerd als een alternatief duurzaam sociaal-economisch model dat gericht is op een downscaling van productie en consumptie, is op grote schaal geanalyseerd en gedocumenteerd in de sociale en milieuwetenschappen. Ondanks deze toenemende academische interesse blijft ontgroei echter een nogal negatieve publieke perceptie houden en blijft het onderbelicht in de psychologie. In een serie van vier online studies (N = 2408), verzameld in de VS en het VK, waarvan één vooraf geregistreerd en getest op een representatieve steekproef, onderzocht ons onderzoek of steun voor dit alternatieve duurzame sociaaleconomische model beïnvloed kon worden door de naamgeving (Rebirth vs. Degrowth) en de definiëring (Promotion vs. Prevention), met behulp van de Regulatory Focus Theory. De belangrijkste bevindingen geven aan dat de steun voor sociale verandering in de richting van een ontgroeiingseconomie toeneemt wanneer de definitie wordt geformuleerd in termen van het bereiken van positieve gevolgen (Promotie) in plaats van het vermijden van negatieve gevolgen (Preventie), ongeacht de naamgeving. Over het geheel genomen introduceert dit artikel het concept van ontgroei in de omgevingspsychologie en hoopt daarmee meer psychologische wetenschappers te inspireren om onderzoek te doen naar dit transformatieve sociaal-economische model.

Voor het volledige Engelstalige artikel:

Krpan & Basso. Keep Degrowth or go Rebirth? Regulatory focus theory and the support for a sustainable downscaling of production and consumption. Journal of Environmental Psychology, Volume 74, April 2021.